Програмата за намаляване на риска от бедствия на община Искър
ОБЩИНСКА ПРОГРАМА
ЗА ЗАЩИТА ПРИ БЕДСТВИЯ В
ОБЩИНА ИСКЪР
/приета с Решение №………………../………….2024г. от Областният съвет за намаляване на риска от бедствия на Област Плевен/
Гр. Искър, 2024 г.
РАЗДЕЛ І
ВЪВЕДЕНИЕ
Общинската програма за намаляване на риска от бедствия е разработена на основание чл. 6д, ал. 1 от Закона за защита при бедствия (ЗЗБ) за изпълнение на целите на Националната стратегия за намаляване на риска от бедствия 2018-2030 г., Националната програма за намаляване на риска от бедствия 2021-2025 г., Областната програма за намаляване на риска от бедствия 2022-2025 г. и във връзка с рисковете, определени в общинския план за защита при бедствия.
Общинската програма съдържа оперативни цели и дейности за реализиране на оперативните цели определени в Националната и Областната програма за намаляване на риска от бедствия, както и дейности за реализиране на оперативните цели на общинско ниво. Общинската програмата има за цел да определи дългосрочните приоритети за действие за намаляване на риска от бедствия и да подпомогне изпълнението на мерките за тяхното осъществяване на територията на община Искър. Програмата ще спомогне за изграждане на система от мерки, чрез планиране за периода 2023-2025 г. Общинската програма ще спомогне за систематизиране на подхода за намаляване на съществуващите рискове и недопускане възникването на нови, повишаване на готовността и способностите за реагиране и бързото възстановяване след бедствия, при спазване на принципа „да изградим отново, но по-добре“. В предстоящите десетилетия се очаква промените в климата да доведат до нарастване на честотата и мащаба на бедствията. България се намира в един от регионите, които са особено уязвими към изменението на климата (предимно чрез повишаване на температурата и интензивни валежи) и от нарастващата честота на свързаните с изменението на климата екстремни събития като суши и наводнения. Рисковете, причинени от събития, свързани с изменението на климата, могат да доведат до загуба на човешки живот или да причинят значителни щети, засягащи икономическия растеж и просперитета, както на национално, така и на областно и общинско равнище. Най-често срещаните хидрометеорологични и природни бедствия са: екстремни валежи и температури, бури, наводнения, горски пожари, свлачища и суша. Броят на смъртните случаи и жертвите, дължащи се на природни бедствия, е значителен, което показва уязвимост към метеорологичните условия и климата. Очаква се всички сектори на икономиката да бъдат засегнати от прогнозираните промени. Тези промени ще засегнат допълнително обществото и неговите граждани, както и икономиката като цяло. Поради тази причина и поради сложността и обхвата на бедствията е необходимо обединяване на усилията на всички отговорни институции и активното им включване в дейностите за намаляване на риска от бедствия, като се очаква това да доведе до значително намаляване на човешки, социални, икономически и природни щети и загуби. Разработената програма ще спомогне за осигуряването на цялостен, всеобхватен и интегриран подход към управлението на риска и постигане на устойчивост при бедствия, както и намаляването на причинените щети и загуби. Предвидените мероприятия и дейности ще допринесат за:
- Намаляване уязвимостта на населението от бедствия;
- Подобряване на координацията и ефикасността при реализиране на дейностите за намаляване на риска от бедствия;
- Инвестиране на средства в дейности за намаляване на риска от бедствия;
- Подобряване споделянето на информация и данни за риска от бедствия; Използване на публично-частно партньорство за постигане на по-добри резултати в областта на намаляване на риска от бедствия;
- Повишаване използването на иновации и технологии в областта на намаляване на риска от бедствия.
- Приобщаване на множество заинтересовани страни в процеса по намаляване на риска от бедствия, с което да се постигнат повече ползи за населението и бизнеса в общината. Разработената програма ще спомогне за осигуряването на цялостен, всеобхватен и интегриран подход към управлението на риска и постигане на устойчивост при бедствия, както и намаляването на причинените щети и загуби.
- Предвидените мероприятия и дейности ще окажат положително въздействие за:
- Намаляване уязвимостта на населението от бедствия;
- Подобряване на координацията и ефективността при реализиране на дейностите за намаляване на риска от бедствия и недопускане дублиране на дейности;
- Повишаване на инвестираните средства в дейности за намаляване на риска от бедствия;
- Подобряване споделянето на информация и данни за риска от бедствия;
- Използване на публично-частно партньорство за постигане на по-добри резултати в областта на намаляване на риска от бедствия;
- Повишаване използването на иновации и технологии в областта на намаляване на риска от бедствия;
- Приобщаване на множество заинтересовани страни в процеса по намаляване на риска от бедствия, с което да се постигнат повече ползи за общността.
РАЗДЕЛ ІІ
ОПЕРАТИВНИ ЦЕЛИ И ДЕЙНОСТИ ЗА ПЕРИОДА 2024-2025г.
Този раздел е разработен в табличен вид, с цел по-лесно онагледяване на връзките с оперативните цели и дейности, посочени в Националната програма за намаляване на риска от бедствия. Посочените дейности имат принос за постигане на Стратегическите цели на Националната програма за намаляване на риска от бедствия, ще водят до разрешаването на конкретни проблеми, свързани с повишаването на готовността и изграждането на способности за реагиране на общинско ниво.
Оперативни цели от Националната програма за намаляване на риска от бедствия | Дейности за реализиране на оперативните цели от Националната програма за намаляване на риска от бедствия | Дейности за реализиране на оперативните цели на общинско ниво | Отговорна институция |
1. Въвеждане на система за повишаване на обществената осведоменост и изграждане на познания за риска от бедствия в компетентните органи, частния сектор, доброволните формирования и населението и споделяне на опит, извлечени поуки, реализирани добри практики, тренировки и обучения. | 1.1. Провеждане на разяснителни кампании сред населението (информационни дни) обучения за органите на изпълнителната власт(състезания) конкурси, свързани със защитата при бедствия за деца. | 1. Организиране и провеждане на обучения на членовете на Общинския щаб за защита при бедствия;
2. Провеждане на обучения на служители в общински администрации във връзка с пожарната безопасност. 3. Провеждане на обучения във връзка с пожарната безопасност на работещи в сферата на образованието.
4. Провеждане на общински етап от конкурса за детска рисунка „С очите си видях бедата“.
5. Провеждане на ученическите състезания по Защита при бедствия, пожари и извънредни ситуации, както и други състезания, конкурси, викторини, учебни евакуации. 6. Провеждане на информационно разяснителни дейности във връзка с есенно зимния отоплителен сезон, летния пожароопасен сезон, жътвена кампания и други.
6. Публикуване на материали на сайта на общинска администрация за действия при съответна опасност (наводнения, земетресение, пожари и други рискове).
7. Организиране и участие на съставните части на единната спасителна система и на населението в обучения.
|
Председател на Общински съвет -Искър, Кмет на община Искър, РДПБЗН-Кнежа, ПУ –Искър при РУ на МВР-Плевен;
Кмет на община Искър, РДПБЗН-Кнежа, ПУ –Искър при РУ на МВР-Плевен;
Кмет на община Искър, РДПБЗН-Кнежа, ПУ –Искър при РУ на МВР-Плевен; Директори на училища. Кмет на община Искър, Служител „по сигурността на информацията,ОМП, ГЗ, БД, ПАБ Директори на училища.
Кмет на община Искър,Служител „по сигурността на информацията,ОМП, ГЗ, БД, ПАБ Директори на училища.
Председател на Общински съвет -Искър, Кмет на община Искър, РДПБЗН-Кнежа, ПУ –Искър при РУ на МВР-Плевен;
Кмет на община Искър, Служител „по сигурността на информацията, ОМП, ГЗ, БД, ПАБ; Главен експерт „ВО и ТО“ и Системен администратор на общината.
Кмет на община Искър, РДПБЗН-Кнежа, ПУ –Искър при РУ на МВР-Плевен;
|
1.4. Подобряване на диалога и сътрудничеството между заинтересованите страни за осигуряване на информирано вземане на решения при управление на риска от бедствия, чрез прилагането на научните постижения. | 1. Поддържане на добра координация между териториалните структури на централните органи на изпълнителната власт. | Териториални органи на изпълнителната власт, НИМХ. | |
1.5. Насърчаване на обучението в системата на предучилищното и училищното образование за риска от бедствия, включващо превенция, готовност, реагиране и възстановяване. | 1. Провеждане на разяснителна кампания в системата на предучилищното, основното и средното образование на територията на община Искър.
2. Провеждане на тренировки в училищата и детските градини, за изпълнение на плана за защита при бедствия на пребиваващите, съгласно ЗЗБ. |
РД ПБЗН-Искър,ПУ-Искър при РУ на МВР-Плевен, Кмета на Община Искър, Директори на образователни институции. |
|
2. Изграждане на система за измерване, съхраняване, споделяне и предоставяне на данни за загубите от бедствия, и информация за последиците върху икономиката, социалния сектор, здравеопазването, образованието, околната среда и културното наследство. | 2.1.Разработване на национална система за събиране на данни за загуби от бедствия, която да осигурява информирано вземане на решения, както и данни за целите на докладването за напредъка на България по изпълнението на глобалните цели от Рамката за намаляване на риска от бедствия от Сендай. | 1. Предоставяне на информация и данни за щети от възникнали бедствия | Кмета на Община Искър, Областна администрация, РДПБЗН, регионални структури на министерства и ведомства. |
3. Интегриране на намаляването на риска от бедствия в публичния и частния сектор, с цел повишаване на устойчивостта и осигуряване на непрекъснатост на доставките на основни стоки/услуги. | 3.1. Засилване ролята на платформите за намаляване на риска от бедствия на национално, областно и общинско ниво. | При техническа възможност създаване на сайта на общинска администрация отделна секция за публикации на документи и информация свързана с областния и общински съвети за намаляване на риска от бедствия. | Кмета на община Искър. |
3.2. Провеждане на обучения за повишаване на капацитета за управление на риска от бедствия на служителите от съответната администрация, служби, други оперативни структури за изпълнение на дейности по защита при бедствия. | 1. Провеждане не обучения и тренировки по проиграване на различни ситуации с членовете на Общинския щаб за защита при бедствия.
2.Подпомагане провеждането на обучение и практически занятия с регистрираното доброволно формирование на територията на община Искър. |
РД ПБЗН-Искър, ПУ-Искър при РУ на МВР-Плевен
Кмет на община Искър |
|
3.3. Въвеждане на система за осигуряване непрекъснатост на доставките на основни стоки/ услуги. | 1. Сключване на предварителни споразумения с ЮЛ, включени в Общинския план за защита при бедствия, за осигуряване на непрекъснатост на доставките на основни стоки/услуги. | Общинска администрация
Служител „по сигурността на информацията, ОМП, ГЗ, БД, ПАБ |
|
3.4. Насърчаване участието на частния сектор, професионални и научни организации в управлението на риска от бедствия. | 1. Привличане на НПО, фирми от частния сектор, професионални и научни организации при провеждането на тренировки и обучения със служители от администрацията, части на ЕСС, доброволни формирования. | Съвети за намаляване на риска от бедствия. | |
4. Прилагане на единен и цялостен подход към управлението на риска от бедствия на всички административни нива. | 4.1. Изготвяне, преразглеждане и актуализиране на областни и общински планове за защита при бедствия и планове за изпълнение на задачите, произтичащи от Националния план за защита при бедствия, в съответствие с Указания за разработването и готовността за изпълнението на планове за защита при бедствия. | 1. Преразглеждане и актуализиране на Общинския план за защита при бедствия. | Общински и областен съвет за защита при бедствия |
4.2. Разработване и актуализация на общински програми за намаляване на риска от бедствия и годишни планове за изпълнението им. | 1. Разработване на общинска програма за намаляване на риска от бедствия. | Общински съвет за намаляване на риска от бедствия. | |
4.3. Изготвяне на годишни доклади за състоянието на защитата при бедствия на национално, областно и общинско ниво. | 1. Изготвяне на годишни доклади за състоянието на защитата при бедствия на територията на община Искър. | Общински съвет за намаляване на риска от бедствия. | |
5. Повишаване способностите на институциите за управление на риска от бедствия. | 5.1. Разработване и приемане на Стратегия за развитие на доброволните формирования за защита при бедствия, съответстваща на настоящите добри международни и европейски практики и насоки и Закона за защита при бедствия. Разработване на план за действие/ програма за изпълнение на Стратегията с ясно определени приоритети, цели, задачи, отговорни органи, срокове и източници на финансиране. | 1. При необходимост да се подпомогне СНРБ към МС при разработването на стратегия за развитие на доброволните формирования за защита при бедствия. | Областен и общински съвет за намаляване на риска от бедствия |
6. Изграждане на система за провеждане на обучения, тренировки и учения на
съставните части на единната спасителна система, включваща и механизми за мониторинг и оценка. |
6.1. Повишаване осигуреността със специализирана екипировка и оборудване
на съставните части на ЕСС за реагиране при бедствия на територията на община Искър. |
1. Планиране на необходимите
финансови средства за осигуряване на пълно оборудване на ДФ при Община Искър, след регистрация
|
Съставни части на Единна спасителна Система.
|
6.2. Изготвяне на програма за провеждане на обучения,
тренировки и учения на съставните части на ЕСС. |
1. При необходимост, подпомагане на СНРБ към МС при изготвяне на национална програма за провеждане на обучения, тренировки и учения на частите на ЕСС.
2. Провеждане на обучения, тренировки и учения на съставните части на ЕСС на общинско ниво. |
Областен съвет за намаляване на риска от бедствия.
Съставни части на ЕСС |
|
7. Ефективно възстановяване след бедствия при задължително спазване на принципа „да изградим отново, но по добре“. | 8.1. Въвеждане на планиране на
възстановяването след бедствия при спазване на принципа „Да изградим отново, но по-добре“. |
1. Въвеждане на планиране и
засилване ролята на контролните органи при финансиране и извършване на възстановителни дейности след бедствия, с цел спазване на принципа „Да изградим отново, но по-добре“. |
Общински съвет за намаляване на риска от бедствия
Общинска администрация |
8. Въвеждане на механизми за осигуряване на свързаност между отделните сектори по отношение на намаляването на риска от бедствия. | 8.1. Включване на адекватни мерки за намаляване на риска от бедствия в интегрираните териториални стратегии за развитие на шестте региона за планиране от ниво 2 и в плановете за интегрирано развитие на общините. | 1. Включване на част от мерките за намаляване на риска от бедствия на територията на
2. Община Искър в интегрираната териториална стратегия за развитие на Северен централен район и за интегрирано развитие на общините |
Общинска администрация |
9. Подобряване разбирането и адекватно оценяване на въздействието на бедствията върху публичните финанси. | 9.1. Насърчаване учредяването и развитието на инструменти за взаимно подпомагане. | 1. Провеждане на разяснителни кампании и дискусии с участието на застрахователния бизнес и населението, с цел стимулиране на процеса на застраховане против различни видове бедствия. | Общински съвет за намаляване на риска от бедствия. |
9.2. Мониторинг на разходваните финансови средства при превенция, реагиране, възстановяване и подпомагане. | 1. Определяне от страна на Общинския съвет на механизъм за мониторинг на разходваните финансови средства за превенция, реагиране, възстановяване и подпомагане. | Общински съвет за намаляване на риска от бедствия. | |
10. Повишаване ефективността на инвестициите, включително чрез иновативни решения за намаляване на риска от бедствия и недопускане възникване на нови рискове. | 10.1. Повишаване на устойчивостта на доставките на основни стоки/услуги. | 1.Сключване на предварителни споразумения с ФЛ и ЕТ с цел повишаване устойчивостта на доставките на основни стоки/услуги на населението. | Общинска администрация;
доставчици на основни стоки и услуги. |
10.2. Изграждане, поддържане, укрепване, реконструкция и модернизация на системи, обекти, инфраструктура, съоръжения и др. с цел намаляване на риска от бедствия, вкл. оборудване за наблюдение и оперативно управление. | 1. Ежегодно почистване на речните корита при мостовите съоръжения на река Искър на територията на Община Искър от дървесна и храстовидна растителност
2. Ежегодно провеждане от комисия на оглед на дигите на реката на територията на Община Искър 3. Ежегоден мониторинг на речните корита по реда на чл.140 от Закона за водите. |
Общинска администрация | |
11.3. Повишаване дела на финансовите средства на национално, областно и общинско ниво за изпълнение на дейности за намаляване на риска от бедствия. | 1. Изготвяне на искания до МКВП към МС за получаване на допълнителни средства за укрепване на свлачищни райони на територията на Община Искър и други обекти касаещи намаляване на риска от бедствия. | Общинска администрация |
РАЗДЕЛ III:
ОТЧИТАНЕ НА НАПРЕДЪКА ПО ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ОБЩИНСКАТА ПРОГРАМА ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА РИСКА ОТ БЕДСТВИЯ.
За изпълнение на Общинската програма за намаляване на риска от бедствия се приемат годишни планове, които съгласно разпоредбите на чл.6г, ал.6 от ЗЗБ, задължително съдържат:
- оперативни цели;
- дейности;
- бюджет;
- срок за реализация;
- очаквани резултати;
- индикатори за изпълнение;
- отговорни институции.
Изпълнението на Общинската програма за намаляване на риска от бедствия се осъществява посредством съответните годишни планове и се отчита с доклада за състоянието на защитата при бедствия, който съдържа информация за реализираните мерки и идентифицираните предизвикателства.
Идентифицираните предизвикателства в докладите, изготвени в периода 2021- 2025 г. следва да бъдат съобразени при разработването на следващата Общинска програма за намаляване на риска от бедствия. Това е важно условие, понеже с времето рисковете от бедствия, а и потребностите и възприятието на населението за тях се променят.
РАЗДЕЛ ІV:
ФИНАНСИРАНЕ
Източниците за финансиране на дейностите за изпълнение на Общинската програма за намаляване на риска от бедствия са бюджетите на съответните институции, фондовете на Европейския съюз и на други международни организации.
Когато финансирането на дейностите по Общинската програма е за сметка на държавният бюджет, финансовите средства се осигуряват в рамките на одобреният бюджети за съответните министерства и ведомства и бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет, утвърден със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.
Допълнителни финансови средства се осигуряват, като допълващо финансиране към одобрения бюджет на съответния компетентен орган и/или към осигурените средства от други източници, за реализиране на превантивни дейности и дейности по подготовка за реагиране чрез решения на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет. Тези средства трябва да са в рамките на предвидените по резерва за непредвидени и/или неотложни разходи в Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година и да са част от определения лимит, съгл. чл.56, ал.2 от Закона за защита при бедствия и Постановлението на Министерския съвет за изпълнение на Държавния бюджет на Република България за съответната година.
Дейностите следва да имат принос за постигане на стратегическите цели на Националната стратегия за намаляване на риска от бедствия, както и за изпълнението на една или повече от оперативните цели от Националната програма за намаляване на риска от бедствия и Областната програма за намаляване на риска от бедствия. Също така, от съществено значение е дейностите да водят до решаване на конкретни проблеми, свързани с намаляване на риска от бедствия и/или повишаване на готовността, и/или изграждане на способности за реагиране на национално, областно или общинско ниво.